STUDI KORELASI ANTARA STATUS GIZI DENGAN SIKLUS MENSTRUASI PADA REMAJA PUTRI DI SMA NEGERI 7 PEKANBARU

  • Tri Siwi Kusuma Ningrum Universitas Muhamadiyah Pekanbaru
  • Yeni Yarnita
  • Novi Lestari

Abstract

ABSTRACT

 

Menstrual cycle is a pattern that describes the distance between the first day of menstruation with the first day of menstruation in the next period. The pattern of the menstrual cycle can change which can be influenced by many factors, one of which is a person's nutritional status. The purpose of this study was to determine the relationship between nutritional status and the menstrual cycle in young women in Pekanbaru 7 High School. This type of research uses a cross sectional study with probability sampling sampling techniques  with totaling 220 respondents. Data collection used a questionnaire about the menstrual cycle and measurement of nutritional status using body mass index. The results showed that there was no significant relationship between nutritional status and the menstrual cycle with the p-value (p = 0.755).

 

Keywords: nutritional status, menstrual cycle

 

ABSTRAK

 

Siklus menstruasi merupakan pola yang menggambarkan jarak antara hari pertama menstruasi dengan hari pertama menstruasi pada periode berikutnya. Pola siklus menstruasi bisa berubah ubah yang dapat dipengaruhi oleh banyak faktor salah satunya  status gizi  seseorang. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui adanya hubungan status gizi dengan  siklus  menstruasi  pada remaja putri  di SMA Negeri 7 Pekanbaru. Jenis penelitian menggunakan  cross sectional study dengan tehnik pengambilan sampel probability sampling yang berjumlah 220 responden. Pengumpulan data menggunakan kuesioner tentang  siklus menstruasi dan pengukuran status gizi menggunakan indeks massa tubuh. Hasil Penelitian  menunjukkan bahwa tidak terdapat hubungan yang bermakna antara status gizi dengan  siklus menstruasi dengan nilai p-value (p=0,755).

Keywords: status gizi, siklus menstruasi
Published
2019-01-06
Unduh Artikel
Abstract views: 558
downloads: 620