FAKTOR-FAKTOR YANG BERHUBUNGAN DENGAN WAITING TIME PADA PASIEN TRIAGE KUNING
Abstract
Abstrak
Waiting time diartikan rentang waktu kedatangan pasien emergency yang diukur mulai dari pasien datang sampai ditransfer keruangan lain. Penumpukan pasien (overcrowded) merupakan masalah yang sering terjadi di Instalasi Gawat Darurat yang dapat menyebabkan waktu tunggu yang lama. Waktu tunggu yang baik dapat meningkatkan mutu pelayanan dan kepuasan yang lebih kepada pasien. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui faktor-faktor yang berhubungan dengan waiting time pada pasien triage kuning di IGD RSUD Arifin Achmad Provinsi Riau. Desain yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasional analitik dengan pendekatan cross sectional. Sampel dalam penelitian ini adalah pasien yang masuk IGD pada triage kuning dengan teknik pengambilan sampel menggunakan concecutive sampling sebanyak 85 responden. Instrumen penelitian menggunakan lembar observasi dan metode Check List. Hasil bivariat dengan uji chi-square didapatkan bahwa dari empat faktor yang dianalisa terdapat faktor yang berhubungan dengan waiting time adalah waktu kembalinya hasil pemeriksaan laboratorium. Sedangkan faktor-faktor yang tidak berhubungan dengan waiting time pada pasien triage kuning yaitu rasio perbandingan perawat dengan pasien pershift, sarana prasarana, dan adminstrasi. Diharapkan kepada pihak manajemen RSUD Arifin Achmad Provinsi Riau untuk terus mengontrol performa pelayanan pada pemeriksaan penunjang yaitu waktu tunggu kembalinya hasil pemeriksaan laboratorium agar tidak melebihi standar yang telah ditetapkan oleh rumah sakit sehingga dapat mengurangi waktu boarding pasien yang memanjang.
Kata kunci: Pasien triage kuning, Waiting Time
Factors Associated with Yellow Triage Patients’ Waiting Time
Abstract
Waiting time refers to time span of emergency patients has to spend, starting from patient’s arrival to patient being transferred to another room. Overcrowding is a common problem faced at emergency department causing longer waiting time for patients. Shorter waiting time can improve quality of service and patients’ level of satisfaction. This study was aimed to determine factors associated with yellow triage patients’ waiting time at emergency department of Arifin Achmad General Hospital of Riau Province. This observational-analytic study was carried out using cross sectional approach. Samples of this study were patients entering Emergency Department with yellow triage category, with 85 respondents who were recruited using consecutive sampling technique. Observation sheet and check list method were used as the study instruments. The result of univariate and bivariate analyses using Chi-square test showed that of all four analyzed factors associated with patient waiting time, the most significantly related one was waiting time for laboratory test results. In contrast, the least related factors were nurse-patient ratio per shift, facilities and infrastructures, and administration procedure. It is expected that the management of Arifin Achmad General Hospital of Riau Province to maintain control of the service performance on supporting examination, especially waiting time for the laboratory test result, which will reduce the amount of patient boarding time which keeps extending.
Keywords: Yellow triage patient, Waiting Time
1. Copyright of all journal manuscripts is held by the Jurnal Keperawatan Abdurrab
2. Formal legal provisions to access digital articles of electronic journal are subject to the provision of the Creative Commons Attribution-ShareAlike license (CC BY-NC-SA), which means that Jurnal Keperawatan Abdurrab is rightful to keep, transfer media/format, manage in the form of databases, maintain, and publish articles.
3. Published manuscripts both printed and electronic are open access for educational, research, and library purposes. Additionally, the editorial board is not responsible for any violations of copyright law.
licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.