PEMANFAATAN POJOK LITERASI NUMERASI DI PANTI ASUHAN AISYIAH UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR DAN PENGETAHUAN MATEMATIKA SANTRI

  • Meria Ultra Gusteti Universitas Adzkia
  • Suci Wulandari Universitas Adzkia
  • Sri Novia Martin
  • Widdya Rahmalina
  • Khairul Azmi
  • Asrina Mulyati
  • Siti Nur Hikmah

Abstract

This study aims to increase the learning motivation and mathematical knowledge of students at the Aisyiah Orphanage through the creation of a Numeracy Literacy Corner. The method used is demonstration and group discussion. The students' study room at the orphanage was transformed into a numeracy literacy corner decorated with math learning media. The activity was carried out on June 3 2022 and involved students and supervisors at the Aisyiah Orphanage as targets. After carrying out the activity, the questionnaires distributed showed a high level of student satisfaction with an average score of 4.15. Apart from that, the students and coaches also showed high enthusiasm for the arrival of the team and asked for further guidance to increase enthusiasm for learning mathematics. The results of this study indicate that the activity of making a Numeracy Literacy Corner is effective in increasing the learning motivation and mathematical knowledge of students at the Aisyiah Orphanage. The recommendation from this study is to continue further guidance to further encourage the enthusiasm and skills of learning mathematics for students at the Aisyiah Orphanage

Keywords: Numeracy Literacy Corner, motivation

References

Nudiati, D. & Elih, S. (2020). Literasi Sebagai Kecakapan Hidup Abad 21 Pada Mahasiswa. Indonesia Journal of Learning Education and Counseling, 3(1), 34-40.

. Gerakan Literasi Nasional. 2017. Materi Pendukung Literasi Numerasi. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

. Direktorat Sekolah Dasar. (2021). Modul Literasi Numerasi di Sekolah Dasar. Jakarta: Direktorat Jenderal Paud, Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah-Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

. Sunuyeko, N., Argarini, D. F., Patricia, F. A., & Wafa, M. A. (2022). Pemanfaatan Pojok Literasi Sekolah dalam Gerakan Literasi Sekolah Dasar Negeri 3 Bandungrejo. ABDIKAN: Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sains dan Teknologi, 1(2), 160-164.

. Kemendikbud, B. (2019). Pendidikan di Indonesia belajar dari hasil PISA 2018. Pusat Penilaian Pendidikan Balitbang KEMENDIKBUD, 021, 1–206. http://repositori.kemdikbud.go.id/id/eprint/16742.

. Dirjen Paud Dikdas dan Dikmen Kemendikbud. (2021). Panduan Penguatan Literasi Dan Numerasi Di Sekolah. In Repostori Kemendikbud. https://lpmpjatim.kemdikbud.go.id/jelita/panduan-penguatan-literasi-dan-numerasi-di-sekolah/

. International Association for the Evaluation of Educational Achievement. (2015). International Mathematics Achievement. Timss 2015, 2015. http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/international-results/timss-2015/mathematics/student-achievement/

. Kemendikbud. (2017). Materi Pendukung Literasi Numerasi. Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(9), 1–58.

. Ratnasari, E. M. (2020). Outdoor Learning terhadap Literasi Numerasi Anak Usia Dini.

. Sari, S. P., Natuna, D. A., & Riau, U. (2022). Jurnal PAJAR ( Pendidikan dan Pengajaran ) Volume 6 Nomor 1 Januari 2022 | ISSN Cetak : 2580 - 8435 | ISSN Online : 2614 - 1337 Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Literasi Numerasi Terhadap Kompetensi Pedagogik Guru Matematika Sekolah Menengah Pertama ( Sm. 6(2021), 290–297.

. Patta, R., & Muin, A. (2021). JIKAP PGSD : Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan Kemampuan Literasi Numerasi Ditinjau Dari Gaya Kognitif. 212–217.

. Lessy, D. (2022). MATAPPA : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Pembekalan Literasi Numerasi Bagi Guru Madrasah Ibtidaiyah. April, 26–33. https://doi.org/10.31100/matappa.v5i1.1745

. Mahmud, M. R., & Pratiwi, I. M. (2019). Literasi numerasi siswa dalam pemecahan masalah tidak terstruktur. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 69-88.

. Gusteti, M. U., Wulandari, S., Rahmalina, W., Putri, M., & Putri, E. K. (2023). Development of Electronic Handouts Using Numerical Literacy-Based Mathemagics Methods for Learning in the Digital Era. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 7(1), 115-125.

. Meri, M. U. G., Martin, S. N., Indriani, N., Miftahurrisqi, U., & Permatasari, P. (2022). Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Membuat Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Di Masa Pandemi. Panrita Abdi-Jurnal Pengabdian pada Masyarakat, 6(2), 277-284.

Published
2023-07-01
How to Cite
Gusteti, M., Wulandari, S., Martin, S., Rahmalina, W., Azmi, K., Mulyati, A., & Hikmah, S. (2023). PEMANFAATAN POJOK LITERASI NUMERASI DI PANTI ASUHAN AISYIAH UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR DAN PENGETAHUAN MATEMATIKA SANTRI. Jurnal Pengabdian Masyarakat Multidisiplin, 6(3), 248-256. https://doi.org/10.36341/jpm.v6i3.3150
Section
Articles
PDF (Bahasa Indonesia)
Abstract views: 342
downloads: 332